Algemene voorwaarden

Algemene Voorwaarden Growrs B.V.

Besloten vennootschap Growrs (hierna: Growrs) is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 84276452 en is gevestigd aan Arthur van Schendelstraat 7 (5103PK) te Dongen.   

Artikel 1 - Begrippen
1. In deze algemene voorwaarden worden de hiernavolgende termen in de navolgende betekenis gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven.
2. Aanbod: iedere aanbieding of offerte aan Opdrachtgever tot het verrichten van Diensten door Growrs.  
3. Software: de voor Opdrachtgever geprogrammeerde programmatuur.
4. Diensten: de Diensten die Growrs aanbiedt, zijn advisering op het gebied van IT oplossingen voor diverse softwareoplossingen van derden, het programmeren (ontwikkelen van programmatuur) van software (op maat), het leveren van SaaS-diensten alsmede onderhoud van de software en online marketingactiviteiten.
5. Dienstverlener: Growrs biedt diensten aan Opdrachtgever aan hierna: Growrs.
6. Opdrachtgever:  de natuurlijke of rechtspersoon die handelt in de uitoefening van beroep of en bedrijf die Growrs heeft aangesteld, projecten aan Growrs heeft verleend voor Diensten die door Growrs worden uitgevoerd, of waaraan Growrs een voorstel op grond van een Overeenkomst heeft gedaan.
7. Overeenkomst: elke Overeenkomst, SLA of Strippenkaart en andere verplichtingen tussen Opdrachtgever en Growrs, alsmede voorstellen van Growrs voor Diensten die door Growrs aan Opdrachtgever worden verstrekt en die door Opdrachtgever worden aanvaard en zijn geaccepteerd en uitgevoerd door Growrs waar deze algemene voorwaarden een onverbrekelijk geheel mee vormen.
8. SaaS-dienst: het op afstand beschikbaar stellen en houden van (programmatuur) software.
9. Social media: Het Facebook, Instagram of ander social media account van Opdrachtgever waarvoor hij gebruik maakt van de dienstverlening van Growrs.
10. Post: de content die Growrs plaatst op Social media, zoals een bericht, foto, story of video.
11. Strippenkaart: de Overeenkomst die Opdrachtgever het recht geeft om een overeengekomen aantal uren op de Strippenkaart te gebruiken voor de Diensten van Growrs.
12. Service Level Agreement (SLA): De Overeenkomst voor een bepaald serviceniveau op de Diensten van Growrs.
13. Beschikbaarheid: de mate waarin de ICT-systemen toegankelijk zijn voor de geautoriseerde gebruikers.
14. Changes: alle wijzigingen van de IT-Diensten. Changes worden geclassificeerd in (i) Emergency Changes, (ii) Standaard Changes (met hoge en lage Prioriteit) en (iii) Niet-standaard Changes. Tot Nietstandaard Changes horen ook hotfixes en updates van derden (leveranciers) om structurele problemen te ondervangen. Het doel van Changes is om de Functionaliteit en de Beschikbaarheid te waarborgen. Changes kunnen door beide partijen worden vastgesteld.  
15. Contactpersonen: de natuurlijke personen die partijen kunnen vertegenwoordigen en binden voor zover het de uitvoering van de SLA betreft.
16. Functionaliteit: de mate van zekerheid dat de verwerking van de gegevens binnen de ICT-Systemen correct geschiedt. Dit betekent dat de verwerking plaatsvindt conform de beschrijving daarvan in de specificaties of hetgeen in de desbetreffende omstandigheden gebruikelijk is en redelijkerwijs door de Opdrachtgever mag worden verwacht. Belangrijke aspecten hierbinnen zijn juistheid en volledigheid van de gegevensverwerking.  
17. Hersteltijden: de periode die ligt tussen het tijdstip van aanmelding van een Incident en – indien het Incident een Storing betreft – het verhelpen van die Storing door de Growrs, al dan niet door middel van een tijdelijke oplossing.  
18. ICT-Systemen: de geautomatiseerde systemen waarop de IT-Diensten betrekking hebben.  
19. Incident: het aanmelden van een (vermeende) Storing bij de Service Desk  
20. IT-Diensten: alle concrete activiteiten die Growrs ter uitvoering van de SLA verricht.  
21. Maintenance Window: Een afgesproken tijdvak waarin onderhoud plaatsvindt dat mogelijk verstoring veroorzaakt in het gebruik van de IT-Diensten.  
22. Storing: een technisch probleem dat zich voordoet bij het gebruikmaken van de ICT-Systemen.
23. Prioriteiten: een beschrijving van de ernst van een situatie.
24. Reactietijden: de tijd waarbinnen (personeel van) Growrs op een melding van Opdrachtgever betreffende een Incident en/of andere verzoeken om IT-Diensten, adequaat dient te reageren.  
25. Request for Change: een verzoek van Opdrachtgever of van Growrs voor Changes.
26. Service Desk: het centrale aanspreekpunt van Growrs voor de bevoegde personen van Opdrachtgever.
27. Service Level: het afgesproken niveau van dienstverlening ten aanzien van de Beschikbaarheid en de Functionaliteit.
28. Serviceperiode: het tijdvak waarover de Beschikbaarheid wordt gemeten en waarover Growrs rapporteert.
29. Service Request/Supportverzoek: ieder verzoek van Opdrachtgever om aanvullende dienstverlening bijvoorbeeld met betrekking tot de afhandelingen van Incidenten die geen Storing zijn.  

Artikel 2 - Toepasselijkheid
1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk Aanbod van Growrs, elke Overeenkomst tussen Growrs en Opdrachtgever en op elke Dienst die door Growrs wordt aangeboden.  
2. Voordat een Overeenkomst (op afstand) wordt gesloten, krijgt Opdrachtgever de beschikking over deze algemene voorwaarden. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal Growrs aan Opdrachtgever aangeven op welke wijze Opdrachtgever de algemene voorwaarden kan inzien.  
3. Afwijking van deze algemene voorwaarden is niet mogelijk. In uitzonderlijke situaties kan van de algemene voorwaarden afgeweken worden als dit expliciet en schriftelijk met Growrs is overeengekomen. De voorwaarden van Opdrachtgever zijn uitdrukkelijk niet van toepassing.  
4. Deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op aanvullende, gewijzigde en vervolgopdrachten van Opdrachtgever.  
5. De algemene voorwaarden van Opdrachtgever zijn uitgesloten.
6. Indien een of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden gedeeltelijk of geheel nietig zijn of worden vernietigd, blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden in stand, en zal de nietige/vernietigde bepaling(en) vervangen worden door een bepaling met dezelfde strekking als de originele bepaling.  
7. Onduidelijkheden over de inhoud, uitleg of situaties die niet geregeld zijn in deze algemene voorwaarden, dienen beoordeeld en uitgelegd te worden naar de geest van deze algemene voorwaarden. De afspraken in de Overeenkomst zijn leidend, en gaan boven deze algemene voorwaarden.  
8. De toepasselijkheid van de artikelen 7:404 BW en 7:407 lid 2 BW is expliciet uitgesloten.  
9. De rechten en verplichtingen uit hoofde van de Overeenkomst tussen Partijen kunnen niet door Opdrachtgever aan een derde worden overgedragen tenzij Growrs uitdrukkelijk en voorafgaande toestemming verleent aan Opdrachtgever. Het staat Growrs vrij om hieraan nadere voorwaarden te verbinden.  
10. Indien in deze algemene voorwaarden wordt verwezen naar zij/haar, dient dit tevens te worden opgevat als een verwijzing naar hij/hem/zijn, indien en voor zover van toepassing.
11. In het geval Growrs niet steeds naleving van deze algemene voorwaarden heeft verlangd, blijft zij haar recht behouden om geheel of ten dele nakoming van deze algemene voorwaarden te vorderen.  

Artikel 3 - Het Aanbod
1. Alle door Growrs gedane aanbiedingen zijn vrijblijvend, tenzij schriftelijk uitdrukkelijk anders is aangegeven. Indien het Aanbod beperkt of onder specifieke voorwaarden geldig is, wordt dit uitdrukkelijk in het Aanbod vermeldt.  
2. Growrs is slechts aan een Aanbod/offerte gebonden indien de aanvaarding hiervan door Opdrachtgever schriftelijk binnen 30 dagen wordt bevestigd. Niettemin heeft Growrs het recht een Overeenkomst met een potentiële Opdrachtgever om een voor Growrs gegronde reden te weigeren.  
3. Het Aanbod bevat een omschrijving van de aangeboden Diensten. De beschrijving is dusdanig gedetailleerd zodat Opdrachtgever in staat is om een goede beoordeling van het Aanbod te maken. Kennelijke vergissingen of fouten in het Aanbod kunnen Growrs niet binden. Eventuele afbeeldingen en gegevens in het Aanbod zijn slechts een indicatie en kunnen geen grond zijn voor enige schadevergoeding of het ontbinden van de Overeenkomst. Alle aanbieden worden voorts gedaan op door Opdrachtgever verstrekte gegevens. Aanbiedingen vervallen indien de gegevens van Opdrachtgever onjuist dan wel onvolledig zijn.  
4. Aanbiedingen of offertes gelden niet automatisch voor vervolgopdrachten.
5. Oplever tijden en termijnen in het aanbod van Growrs zijn indicatief en geven Opdrachtgever bij overschrijding ervan geen recht op ontbinding of schadevergoeding, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
6. Een samengestelde prijsopgave verplicht Growrs niet tot levering van een deel van de in de aanbieding of offerte begrepen zaken tegen een Overeenkomstig deel van de opgegeven prijs.
7. In het Aanbod aangegeven uren zijn alleen beschikbaar voor de gealloceerde Diensten en kunnen niet verrekend worden met andere openstaande uren.  

Artikel 4 - Totstandkoming van de Overeenkomst
1. De Overeenkomst komt tot stand op het moment dat Opdrachtgever een Aanbod c.q. Overeenkomst van Growrs heeft aanvaard door een ondertekend exemplaar (ingescand of origineel) aan Growrs te retourneren, dan wel een expliciet en ondubbelzinnig akkoord geeft op het Aanbod per e-mail.
2. Growrs is niet gehouden aan een Aanbod indien Opdrachtgever redelijkerwijs had kunnen verwachten of heeft moeten begrijpen of behoorde te begrijpen dat het Aanbod een kennelijke vergissing of verschrijving bevat. Aan deze vergissing of verschrijving kan Opdrachtgever geen rechten ontlenen.
3. Elke Overeenkomst die met Growrs wordt aangegaan of een project dat door Opdrachtgever aan Growrs wordt toegekend, berust bij het bedrijf en niet bij een individuele persoon die met Growrs is verbonden.
4. Het herroepingsrecht van Opdrachtgever is uitgesloten.
5. Indien de Overeenkomst door meerdere Opdrachtgevers wordt aangegaan, is elke Opdrachtgever afzonderlijk hoofdelijk aansprakelijk voor de nakoming van alle uit de Overeenkomst voortvloeiende verplichtingen.  

Artikel 5 - Duur van de Overeenkomst
1. De Overeenkomst wordt aangegaan voor bepaalde tijd, tenzij anders uitdrukkelijk is overeengekomen. De duur van een Overeenkomst met betrekking tot programmering is afhankelijk van de ontwikkelingsduur alsmede eventuele (gewijzigde) wensen van Opdrachtgever.
2. De Overeenkomst van bepaalde tijd wordt telkenmale stilzwijgend verlengd met de oorspronkelijk overeengekomen termijn, tenzij Opdrachtgever of Growrs de Overeenkomst schriftelijk heeft beëindigd met een opzegtermijn van drie maanden vóór het einde van de overeengekomen periode.
3. Zowel Opdrachtgever als Growrs kunnen de Overeenkomst ontbinden op grond van een toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de Overeenkomst indien de andere partij schriftelijk in gebreke is gesteld, en hem een redelijke termijn is gegeven tot nakoming van zijn verplichtingen, en hij hierin toerekenbaar tekortschiet. Hieronder worden tevens verstaan de betalings- en medewerkingsverplichtingen van Opdrachtgever.  
4. De ontbinding van de Overeenkomst laat de betalingsverplichtingen van Opdrachtgever onverlet indien Growrs ten tijde van de ontbinding werkzaamheden heeft verricht of prestaties heeft geleverd.  
5. De Overeenkomst voor bepaalde tijd is tussentijds niet opzegbaar.
6. Ingeval van een voortijdige beëindiging na het aangaan van een Overeenkomst voor bepaalde tijd, is Opdrachtgever de volledige kosten van de overeengekomen prijs verschuldigd aan Growrs.
7. De Overeenkomst voor onbepaalde tijd is door Partijen schriftelijk op te zeggen met een opzegtermijn van 3 maanden.
8. Zowel Opdrachtgever als Growrs kan de Overeenkomst zonder nadere ingebrekestelling geheel of gedeeltelijk schriftelijk opzeggen met onmiddellijke ingang ingeval een der Partijen in surséance van betaling verkeert, faillissement is aangevraagd of de betreffende onderneming eindigt door liquidatie of anders dan het samenvoegen of reconstructie van de onderneming. Indien een situatie zoals hierboven vermeld plaatsvindt, is Growrs nimmer gehouden tot restitutie van reeds ontvangen gelden en/of schadevergoeding.  
9. Alle postcontractuele verplichtingen uit deze voorwaarden en de Overeenkomst die naar hun aard bestemd zijn om ook na ontbinding van de Overeenkomst voort te duren, blijven na ontbinding bestaan. Dit betreft in elk geval de bepalingen inzake de geheimhouding, intellectuele eigendomsrechten, aansprakelijkheid de geschilbeslechting en rechtskeuzebepaling.  
10. De Strippenkaart geeft het recht het aantal uren waarop de Strippenkaart recht geeft. Iedere vordering tot nakoming van de Overeenkomst op grond van de Strippenkaart verjaart 12 maanden na aanschaf van de Strippenkaart.  

Artikel 6 - Uitvoering van de Overeenkomst
1. Growrs zal zich inspannen om de Overeenkomst met de grootst mogelijke zorgvuldigheid uit te voeren zoals van een goed opdrachtnemer verlangd mag worden. Alle Diensten worden uitgevoerd op basis van een inspanningsverbintenis, tenzij expliciet en schriftelijk een resultaat is overeengekomen welke uitvoerig is beschreven.  
2. Bij de uitvoering van de Diensten is Growrs niet verplicht of gehouden om de aanwijzingen van Opdrachtgever op te volgen indien daardoor de inhoud of omvang van de overeengekomen Diensten wordt gewijzigd. Indien de aanwijzingen aanvullende werkzaamheden opleveren voor Growrs, is Opdrachtgever gehouden om dienovereenkomstig de meer- of bijkomende kosten te vergoeden.  
3. Growrs is gerechtigd om voor de uitvoering van de Diensten naar eigen inzicht derden in te schakelen.  
4. Indien Growrs op grond van een verzoek of bevel van een overheidsinstantie en/of een wettelijke verplichting, werkzaamheden verricht met betrekking tot gegevens van Opdrachtgever, komen de hieraan verbonden kosten enkel en alleen voor Opdrachtgever.  
5. Indien sprake is van wijzigingen, kan Growrs de uitvoering van de Dienst voortzetten met de gewijzigde versie van de software. Nimmer is Growrs gehouden of verplicht bepaalde functionaliteiten en/of specifieke eigenschappen te handhaven, wijzigen of toe te voegen.  
6. Zowel Opdrachtgever als Growrs kan wijzigingen aanbrengen aan de omvang en/of inhoud van de afgenomen Dienst. De meerkosten die hieraan verbonden zijn komen voor rekening van Opdrachtgever. Opdrachtgever wordt hierover zo spoedig mogelijk geïnformeerd. Indien Opdrachtgever het hiermee niet eens is dienen Partijen met elkaar in overleg te treden. Opdrachtgever kan de Overeenkomst slechts schriftelijk opzeggen tegen de datum waarop de wijziging in werking treedt, indien de wijzigingen geen verband houden met wijzigingen in relevante wet- of regelgeving of Growrs de kosten van de wijziging voor zijn rekening neemt.  
7. Indien Growrs op grond van de Overeenkomst tevens een back-up maakt van de gegevens van Opdrachtgever, zal Growrs conform de Overeenkomst op vaste momenten een back-up maken en bewaren conform de overgekomen termijn. Opdrachtgever is echter zelf verantwoordelijk voor het nakomen van de voor hem geldende wettelijke bewaar- en administratieverplichtingen.  
8. Growrs is gerechtigd, maar nimmer verplicht, de juistheid, volledigheid of samenhang van de aan haar ter beschikking gestelde bronmaterialen, eisen of specificaties te onderzoeken en bij constatering van eventuele onvolkomenheden de overeengekomen werkzaamheden op te schorten tot het moment dat Opdrachtgever de betreffende onvolkomenheden heeft weggenomen.
9. Growrs is gerechtigd om deze dienstverlening (de uitgevoerde opdracht) op te nemen en inclusief logo’s en andere beeldmerken te beschrijven in de portfolio opgenomen op de website van Growrs.  

Artikel 7 - Verplichtingen Opdrachtgever
1. Opdrachtgever is verplicht alle door Growrs verzochte informatie alsmede relevante bijlagen en aanverwante informatie en gegevens tijdig en/of voor aanvang van de werkzaamheden en in de gewenste vorm te verstrekken ten behoeve van een juiste en doelmatige uitvoering van de Overeenkomst. Bij gebreke hiervan kan het voorkomen dat Growrs niet in staat is een volledige uitvoering en/of oplevering van de betreffende stukken te realiseren. De gevolgen van een dergelijke situatie komen te allen tijde voor rekening en risico van Opdrachtgever.
2. Growrs is niet verplicht om de juistheid en/of volledigheid van de aan haar verstrekte informatie te controleren of om Opdrachtgever te updaten met betrekking tot de informatie als deze in de loop van de tijd is veranderd, noch is Growrs verantwoordelijk voor de juistheid en volledigheid van de informatie die door Growrs voor derden is samengesteld en/of aan derden wordt verstrekt in het kader van de Overeenkomst. 3. Growrs kan, indien dit nodig is voor de uitvoering van de Overeenkomst, verzoeken om aanvullende informatie. Bij gebreke hiervan is Growrs gerechtigd om haar werkzaamheden op te schorten totdat de informatie is ontvangen, zonder gehouden te zijn tot vergoeding van enige schadevergoeding uit welke hoofde dan ook jegens Opdrachtgever. Ingeval van gewijzigde omstandigheden dient Opdrachtgever dit direct, dan wel uiterlijk 5 werkdagen nadat de wijziging bekend is geworden, kenbaar te maken aan Growrs.
4. Opdrachtgever is verplicht om alle technische beveiligingen en overige voorzieningen van de programmatuur van Growrs te beschermen, en de op de programmatuur rustende intellectuele eigendomsrechten te respecteren.  
5. Opdrachtgever draagt zorg voor geschikte apparatuur en een gebruiksomgeving.  

Artikel 8 - Programmatuur
1. Growrs kan een advies, plan van aanpak, planning en/of verslaglegging ten behoeve van de dienstverlening opstellen. De inhoud hiervan is niet bindend en slechts adviserend van aard, doch zal Growrs de op haar rustende zorgplichten in acht nemen. Opdrachtgever beslist zelf en op eigen verantwoordelijkheid of zij de adviezen opvolgt.  
2. Opdrachtgever is gehouden om alle benodigde informatie tijdig, volledig, juist en in de gewenste vorm aan te leveren ten behoeve van de programmering (waaronder tevens verstaan databestanden, software, documentatie, adviezen, rapporten, analyses en ontwerpen).
3. Partijen leggen alle kenmerken, functionaliteiten, eigenschappen en meer van de te ontwikkelen programmatuur schriftelijk vast. Programmering wordt enkel en alleen op basis van deze schriftelijk overeengekomen afspraken uitgevoerd. Indien de gemaakte afspraken te summier zijn om te voldoen aan de wensen van Opdrachtgever, dienen partijen in overleg te treden en de afspraken c.q. de Overeenkomst dienovereenkomstig aan te passen.
4. Growrs is te allen tijde gerechtigd goedkeuring van Opdrachtgever te verlangen alvorens een door hem ontwikkeld werk wordt opgeleverd.  
5. De door Growrs uitgevoerde Diensten zijn opgeleverd wanneer Opdrachtgever getekend heeft of expliciet akkoord heeft gegeven voor de programmatuur binnen een maximale termijn van 7 kalenderdagen, tenzij een nader termijn is overeengekomen. Hiertoe kan Opdrachtgever de schriftelijke afspraken controleren. Na het ongebruikt verstrijken van deze termijn wordt Opdrachtgever geacht akkoord te zijn gegaan met de programmatuur. Eventuele herstelwerkzaamheden na deze termijn worden gezien als meerkosten.  
6. Partijen kunnen een testperiode overeenkomen waarin Opdrachtgever eventuele fouten en/of gebreken vaststelt. Deze gebreken moeten schriftelijk gemeld worden aan Growrs. De herstelwerkzaamheden hiervan komen voor rekening van Growrs, tenzij er sprake is van gebruiksfouten of fouten die niet aan Growrs zijn toe te rekenen. De herstelperiode betreft een redelijke termijn, althans in elk geval 7 dagen nadat de gebreken zijn gemeld of zijn bevestigd door Growrs.
7. Indien na de testperiode en/of oplevering wijzigingen gemaakt moeten worden, al dan niet op verzoek van Opdrachtgever, welke niet eerder schriftelijk zijn overeengekomen, dienen de wijzigingen op basis van een nieuwe opdracht verricht te worden. Opdrachtgever heeft slechts recht op een beperkt aantal revisierondes welke in overleg vastgesteld worden in de Overeenkomst.  
8. Opdrachtgever is op eerste verzoek van Growrs verplicht om door Growrs verstrekte voorstellen te beoordelen, althans binnen de overeengekomen periode. Indien Growrs wordt vertraagd in haar werkzaamheden, doordat Opdrachtgever niet of niet tijdig een beoordeling op een door Growrs gedaan voorstel, is Opdrachtgever te allen tijde zelf verantwoordelijk voor de hierdoor ontstane gevolgen, zoals vertraging.  
10. De aard van de dienstverlening brengt met zich mee dat het resultaat mede afhankelijk is van externe factoren die de ontwikkeling kunnen beïnvloeden, zoals de kwaliteit, juistheid en tijdige aanlevering van benodigde informatie en gegevens van Opdrachtgever en/of diens medewerkers. Opdrachtgever staat in voor de kwaliteit en voor de tijdige en juiste aanlevering van de benodigde gegevens en informatie.  

Artikel 9 - Projectmanagement

1. Indien de dienstverlening gericht is op projectmanagement wordt de uitvoering van projectwerkzaamheden te allen tijde verricht door derden waar Opdrachtgever zelf en rechtstreeks een overeenkomst mee heeft gesloten. Growrs is op geen enkele wijze betrokken bij de uitvoering van deze overeenkomst door de betreffende derde.
2. Growrs kan slechts adviseren en het project managen, maar is nimmer betrokken bij de feitelijke uitvoering door deze derden, tenzij anders afgesproken.
3. Indien en voor zover er door derden zaken worden geleverd, geschiedt zulks uitsluitend onder de reikwijdte van de overeenkomst tussen deze derde en Opdrachtgever, conform de voorwaarden van deze derde. Indien en voor zover daarbij enige garantie is verstrekt, is deze garantie slechts jegens deze derde afdwingbaar. Reclamaties dienen rechtstreeks bij de derde ingediend worden tenzij tussen alle betrokken partijen overeenstemming is bereikt dat Growrs namens Opdrachtgever bevoegd is om reclamaties in te dienen.  

Artikel 10 - Installeren applicaties en applicatiebeheer
1. Als onderdeel van de dienstverlening kan Growrs de applicaties binnen de IT-infrastructuur van Opdrachtgever installeren en inrichten ten behoeve van Opdrachtgever en/of de applicaties van Opdrachtgever beheren. Indien is overeengekomen dat Growrs dergelijke inrichting en/of applicatiebeheer zal uitvoeren, dient Opdrachtgever haar volledige medewerking, alsmede de toegang tot diens website, applicaties, accounts en alle daarvoor vereiste codes en inloggegevens te verstrekken op eerste verzoek van Growrs, tenzij anders overeengekomen.  
2. De omvang van de installatie en inrichting en/of applicatiebeheer strekt zich slechts uit tot hetgeen expliciet door partijen is overeengekomen. Alle wijzigingen of het anderszins doorvoeren van verbeteringen zijdens Growrs, worden aan Opdrachtgever voorgesteld voor zover Growrs het doorvoeren van deze wijzigingen in het belang acht van de Opdrachtgever.  
3. De aard van de dienstverlening brengt met zich dat eventuele te behalen resultaten afhankelijk zijn van diverse externe factoren die de resultaten van de dienst kunnen beïnvloeden, zoals de kwaliteit en beschikbaarheid van de bij de uitvoering van de dienstverlening benodigde software of diensten van derden. Externe factoren zoals onder andere, maar niet beperkt tot regels, richtlijnen, beleid alsmede technologische ontwikkelingen kunnen daarom van invloed zijn op de werkwijze van Growrs. Growrs zal haar werkzaamheden uitvoeren met inachtneming van voorgenoemde factoren en rekening houden met eventuele wijzigingen daarvan. Voorgenoemde bepalingen leveren Opdrachtgever nimmer een grond voor ontbinding van de Overeenkomst of een recht op schadevergoeding.  
4. Indien de werkzaamheden naar inzicht van Growrs haar dienstverlening te buiten gaan, is zij gerechtigd voor dergelijke werkzaamheden een derde in te schakelen of te voorzien in de bemiddeling tussen Opdrachtgever en een derde ten behoeve van het uitvoeren van de dienstverlening.
5. Ondanks de overeengekomen dienstverlening van Growrs, heeft Opdrachtgever hiernaast altijd een zelfstandige verantwoordelijkheid voor het gebruik van de applicaties binnen de IT-infrastructuur. Indien voor het gebruik van de applicatie of werken van intellectuele eigendom van derden (zoals foto’s, video’s, lay-outs) licenties van derden noodzakelijk zijn, zal Opdrachtgever deze licenties afnemen en er voor zorgen dat de daarin opgenomen bepalingen stipt nageleefd worden  
6. Het uitvoeren van applicatiebeheer kan (tijdelijke) onderbrekingen veroorzaken ten aanzien van het account van Opdrachtgever, hetgeen voor Opdrachtgever geen recht op schadevergoeding rechtvaardigt.
7. Indien Opdrachtgever zelf tussentijds wijzigingen wenst aan te brengen aan de applicatie of dergelijke wijzigingen laat verrichten door derden, dient zij dit eerst met Growrs te overleggen alvorens deze wijzigingen worden doorgevoerd. Voor alle gevolgen van wijzigingen of aanpassingen op initiatief van Opdrachtgever die niet van tevoren expliciet door Growrs zijn gekeurd of waar zij anderszins van tevoren mee heeft ingestemd, is Opdrachtgever zelf verantwoordelijk. Enige schadelijke gevolgen wegens voorgenoemde wijzigingen of aanpassingen zijn geen een grond voor aansprakelijkheid van Growrs.
8. Voor de uitvoering van de installatie van de applicaties kan Growrs tevens afhankelijk zijn van de richtlijnen, regels en het beleid van derden. Deze diensten worden dan ook uitgevoerd met inachtneming van de beperkingen die gesteld worden door de betreffende partijen.  

Artikel 11 - Hostingdiensten  
1. Indien de overeengekomen dienstverlening strekt tot opslag en/of doorgifte van door Opdrachtgever aangeleverd materiaal aan derden in het kader van (web)hosting is het hiernavolgende van toepassing. Ook indien Growrs het hostingaccount van Opdrachtgever beheert, en de toegang van Opdrachtgever beperkt is tot het beheerpaneel van de website, kunnen er door Growrs beperkingen gesteld worden aan de grootte van hostingaccount.  
2. Het is Opdrachtgever verboden om gegevens te publiceren en te verspreiden via zijn website, in strijd met Nederlandse wet- en regelgeving, waaronder in elk geval verstaan: gegevens zonder toestemming van de auteursrechthebbende, smadelijke informatie, of informatie die beledigt, discrimineert, bedreigt, racistisch is van aard, haat zaaiend is, en informatie die kinder- of anderszins strafbare pornografie bevat. Ook informatie die de privacy van derden schendt (tevens stalking), alsook torrents, spam en hyperlinks die naar dergelijke informatie verwijst op websites van derden.  
3. Ingeval van (mogelijke) strafbare handelingen is Growrs gerechtigd hiervan aangifte te doen en de door Opdrachtgever verstrekte informatie aan de bevoegde instanties te overhandigen, alsmede alle handelingen te verrichten die van haar gevraagd worden in het kader van het onderzoek.
4. Growrs komt het recht toe de Overeenkomst met Opdrachtgever te ontbinden en/of te beëindigen ingeval van misbruik zoals benoemd in het voorgaande lid en/of mogelijke strafbare feiten van Opdrachtgever.  
5. Opdrachtgever dient zich te onthouden van het toebrengen van enige schade of handelingen waarvan hij/zij redelijkerwijs kan vermoeden dat aan andere Opdrachtgevers of de servers schade wordt toegebracht. Indien Opdrachtgever spam verstuurd, en hiervoor herhaaldelijk gewaarschuwd is, en tijdelijk geschorst is, heeft Growrs het recht om Opdrachtgever permanent de toegang te weigeren, zonder vergoeding van enige schadevergoeding. Opdrachtgever kan hierdoor zijn e-mail alleen gebruiken wanneer een externe e-mailservice wordt aangeschaft die Growrs kan koppelen aan de domeinnaam c.q. website. Het om deze reden wegvallen van e-mail uit het afgenomen (hosting)pakket heeft geen prijsverlaging tot gevolg.  
6. Opdrachtgever vrijwaart Growrs voor alle schade als gevolg van bovenstaande. Growrs is niet aansprakelijk voor enige schade door Opdrachtgever geleden door haar optreden.  
7. Het is Opdrachtgever verboden de dienstverlening door te verkopen en/of te verhuren, tenzij expliciet anders is overeengekomen.  
8. Growrs kan een maximum stellen aan de hoeveelheid opslagruimte die Opdrachtgever mag gebruiken in het kader van de Dienst. Bij overschrijding van dit maximum is Growrs bevoegd een extra bedrag in rekening te brengen. Geen aansprakelijkheid bestaat voor gevolgen van niet kunnen verzenden, ontvangen, opslaan of wijzigen van gegevens indien een afgesproken limiet voor opslagruimte is bereikt.  
9. Ingeval van extreem veel dataverkeer is Growrs gerechtigd naar eigen inzicht de website van Opdrachtgever tijdelijk uit de lucht te halen. Hieronder wordt verstaan DDoS aanvallen, brute force attacks, overbelasting van de server of indien Opdrachtgever op een andere manier overlast veroorzaakt aan de server van Growrs.  
10. Naast de verplichtingen uit de wet is schade welke ontstaat door ondeskundigheid of het niet handelen conform bovenstaande punten voor rekening en risico van Opdrachtgever.  

Artikel 12 - Adviezen
1. Growrs kan indien daartoe opdracht is gegeven een advies, plan van aanpak, ontwerp, rapportage, planning en/of verslaglegging ten behoeve van de dienstverlening opstellen. De inhoud hiervan is niet bindend en slechts adviserend van aard, doch zal Growrs de op haar rustende zorgplichten in acht nemen. Opdrachtgever beslist zelf en op eigen verantwoordelijkheid of zij de adviezen opvolgt.  
2. Opdrachtgever is op eerste verzoek van Growrs verplicht om door haar verstrekte voorstellen te beoordelen. Indien Growrs wordt vertraagd in haar werkzaamheden, doordat Opdrachtgever niet of niet tijdig een beoordeling geeft op een door Growrs gedaan voorstel, is Opdrachtgever te allen tijde zelf verantwoordelijk voor de hierdoor ontstane gevolgen, zoals vertraging.  
3. De aard van de dienstverlening brengt met zich mee dat het resultaat te allen tijde afhankelijk is van externe factoren die de rapportages en adviezen van Growrs kunnen beïnvloeden, zoals de kwaliteit, juistheid en tijdige aanlevering van benodigde informatie en gegevens van Opdrachtgever en diens medewerkers. Opdrachtgever staat in voor de kwaliteit en voor de tijdige en juiste aanlevering van de benodigde gegevens en informatie.  
4. Opdrachtgever zal Growrs schriftelijk voorafgaand aan de aanvang van de werkzaamheden alle omstandigheden melden die van belang zijn of kunnen zijn met inbegrip van enige punten en prioriteiten waarvoor Opdrachtgever aandacht wenst.  

Artikel 13 - (Online) Training en/of Coaching
1. Indien hiertoe opdracht is gegeven kan Growrs training en/of coaching verzorgen voor Opdrachtgever en diens medewerkers. Indien hierna over een training wordt gesproken, wordt hier tevens coaching onder verstaan
2. De training kan op locatie van Opdrachtgever plaatsvinden of op een nader te bepalen locatie van Growrs. Indien de training plaatsvindt op locatie van Opdrachtgever, is Opdrachtgever verplicht de in het kader van de training vereiste faciliteiten tijdig ter beschikking te stellen. Indien een training niet kan plaatsvinden of vertraging oploopt, doordat Opdrachtgever niet heeft voldaan aan voorgenoemde verplichting, komen alle gevolgen hiervan voor rekening en risico van Opdrachtgever. Growrs is tevens gerechtigd instructies te geven met betrekking tot de geschiktheid van de locatie en daar aanwezige faciliteiten voor aanvang van de training.
3. Indien overeengekomen, zal de toegang tot de training verkregen worden via een gedeelde link.
4. De inhoud van de door Growrs aangeboden training en de gedurende de training verleende adviezen zijn niet bindend en slechts adviserend van aard, doch zal Growrs de op haar rustende zorgplichten in acht nemen. De training wordt voor zover mogelijk afgestemd op de wensen van Opdrachtgever alsmede de behoeften van de betreffende deelnemer(s).
5. Opdrachtgever zal Growrs schriftelijk voorafgaand aan de aanvang van de training alle omstandigheden melden die van belang zijn of kunnen zijn met inbegrip van enige punten en prioriteiten waarvoor Opdrachtgever aandacht wenst.
6. Growrs is gerechtigd de training te annuleren of te verplaatsen naar een andere datum indien er te weinig aanmeldingen zijn. Het staat uitsluitend ter oordeel van Growrs om de training te verplaatsen. Indien Opdrachtgever op de nieuwe gestelde datum niet beschikbaar is, heeft Opdrachtgever naar rato recht op restitutie van reeds betaalde gelden of kan zij op een andere datum deelnemen aan training. Partijen zullen hierover in overleg treden. Indien er teveel aanmeldingen zijn, is Growrs gerechtigd de training in meerdere sessies te laten plaatsvinden. Indien van toepassing zal voorgenoemde situatie tijdig met Opdrachtgever worden overlegd.  

Artikel 14 - (Online) Marketing en communicatie
1. Growrs garandeert geen resultaten omtrent het verlenen van marketing en communicatiediensten. Evenmin kan Growrs hierover toezeggingen doen doch zal Growrs zich inspannen een verbeterde positie te verkrijgen voor Opdrachtgever in Google of anderszins een verbeterde zichtbaarheid te proberen te bereiken.
2. Ingeval van andere marketingdiensten zoals direct mailing en/of email automation, is Growrs nimmer verantwoordelijk voor het onvolledig of onjuist aanleveren van benodigde informatie voor de direct mailing door Opdrachtgever, ten gevolge waarvan Growrs niet naar verwachting van Opdrachtgever haar diensten uitvoert.
3. De aard van de dienstverlening brengt met zich dat eventuele te behalen resultaten afhankelijk zijn van diverse externe factoren die de resultaten van de dienst kunnen beïnvloeden, zoals de kwaliteit en beschikbaarheid van de bij de uitvoering van de dienstverlening benodigde software of diensten van derden, waaronder Google. Externe factoren zoals onder andere, maar niet beperkt tot algoritmes, regels, richtlijnen, beleid, technologische ontwikkelingen alsmede menselijk handelen zoals het surfgedrag, kunnen daarom van invloed zijn op de resultaten en werkwijze van Growrs. Growrs zal haar werkzaamheden uitvoeren met inachtneming van voorgenoemde factoren en rekening houden met eventuele wijzigingen daarvan. Voorgenoemde bepalingen leveren Opdrachtgever nimmer een grond voor ontbinding van de Overeenkomst of een recht op schadevergoeding.  

Artikel 15 - Social media campagnes
1. Indien Growrs ten behoeve van Opdrachtgever social media campagnes opzet, wordt het budget door Opdrachtgever bepaald. Indien Opdrachtgever meer werkzaamheden wenst dan mogelijk is op basis van het huidige tarief, dienen hiervoor meer kosten in rekening gebracht te worden. Dergelijke diensten worden duidelijk en schriftelijk vastgelegd. Opdrachtgever kan ten behoeve hiervan content en/of informatie aanleveren.  
2. Alle campagnes ontwikkeld door Growrs blijven eigendom van Growrs en kunnen op verzoek van Opdrachtgever overgedragen worden, tenzij Opdrachtgever uitdrukkelijk de intellectuele eigendomsrechten verkrijgt.
3. Indien Opdrachtgever zelf tussentijds wijzigingen wenst aan te brengen aan de campagnes of dergelijke wijzigingen laat verrichten door derden, dient zij dit eerst met Growrs te overleggen alvorens deze wijzigingen worden doorgevoerd. Voor alle gevolgen van wijzigingen of aanpassingen op initiatief van Opdrachtgever die niet van tevoren expliciet door Growrs zijn gekeurd of waar zij anderszins van tevoren mee heeft ingestemd, is Opdrachtgever zelf verantwoordelijk. Enige schadelijke gevolgen wegens voorgenoemde wijzigingen of aanpassingen zijn geen grond voor aansprakelijkheid van Growrs.
4. Growrs is nimmer verantwoordelijk, noch aansprakelijk indien het account van Opdrachtgever op enige wijze geblokkeerd wordt, in een zogenoemde shadowban terechtkomt of op andere wijze het account van Opdrachtgever niet meer kan gebruiken.  

Artikel 16 - SEO
1. Indien Growrs ten behoeve van Opdrachtgever SEO opzet, wordt het budget voor de SEO door Opdrachtgever bepaald. Indien Opdrachtgever meer werkzaamheden wenst dan mogelijk is op basis van het huidige tarief, dienen hiervoor meer kosten in rekening gebracht te worden. Dergelijke  diensten in het kader van SEO worden duidelijk en schriftelijk vastgelegd. Opdrachtgever kan ten behoeve hiervan content en/of informatie aanleveren.  
2. De SEO diensten zien zowel op on-page (op de website) als off-page SEO waarbij Growrs streeft naar een optimale balans ten behoeve van Opdrachtgever. In verband met het opzetten en uitwerken van SEO, en vervolgens de implementatie ervan, dient Opdrachtgever rekening te houden met een redelijke termijn alvorens enige verandering merkbaar kan worden.
3. Growrs kan zelf SEO teksten aanleveren voor Opdrachtgever. Growrs  hanteert een eigen aanpak en stijl met betrekking tot de SEO diensten. Indien Opdrachtgever akkoord is gegaan met de uitvoering van SEO diensten door Growrs is Opdrachtgever ook akkoord gegaan met de door Growrs gehanteerde aanpak en de door Growrs opgestelde teksten. Opdrachtgever dient hierover nadere afspraken met Growrs te maken.
4. Indien en voor zover Opdrachtgever zelf teksten aanlevert, kan Growrs deze herschrijven volgens haar eigen richtlijnen.  
5. De uitvoering van de SEO diensten is voorts afhankelijk van richtlijnen, regels en beleid van derden zoals bijvoorbeeld Google. De diensten worden door Growrs uitgevoerd met inachtneming van de beperkingen die gesteld worden door de betreffende derden. Indien overeengekomen dient Opdrachtgever eerst een akkoord te geven, voordat de campagne verder opgesteld en/of geplaatst kan worden.  

Artikel 17 - Social media beheer
1. Als onderdeel van de dienstverlening kan Growrs de Social media accounts van Opdrachtgever beheren ten behoeve van een verbetering van het account, de marktpositie, naamsbekendheid of imago (promotie). Indien is overeengekomen dat Growrs dergelijk Social media beheer zal uitvoeren, dient Opdrachtgever haar volledige medewerking, alsmede de toegang tot diens website, account en alle daarvoor vereiste codes en inloggegevens te verstrekken op eerste verzoek van Growrs, tenzij anders overeengekomen.
2. De omvang van het Social media beheer strekt zich slechts uit tot hetgeen expliciet door partijen is overeengekomen. Growrs plaatst in beginsel enkel de content voor zover dit door Opdrachtgever zelf is aangeleverd of voor zover Opdrachtgever hier expliciet voorafgaande toestemming voor heeft verleend. Growrs zal nimmer content plaatsen zonder (voorafgaande) medeweten of goedkeuring van Opdrachtgever. Alle content, wijzigingen (van lay-out) of het anderszins doorvoeren van verbeteringen zijdens Growrs, worden aan Opdrachtgever voorgesteld voor zover Growrs het doorvoeren van deze wijzigingen in het belang acht van de Opdrachtgever.  
3. Het uitvoeren van Social media beheer is afhankelijk van het menselijk handelen van derden. Growrs staat derhalve niet in voor het behalen van een bepaald aantal likes, nieuwe volgers, views, etc. Bij het plaatsen van content ten behoeve van Opdrachtgever houdt Growrs zich aan de gebruikersvoorwaarden van desbetreffende Social media partijen. Opdrachtgever kan geen rechten ontlenen indien zij op wat voor manier dan ook schade ondervindt met betrekking tot de gebruiken en regels zoals gehanteerd door dergelijke Social media partijen.  
4. Ondanks de overeengekomen dienstverlening van Growrs, heeft Opdrachtgever hiernaast altijd een zelfstandige verantwoordelijkheid voor het gebruik van diens Social media account(s). Indien voor het gebruik van Social media of werken van intellectuele eigendom van derden (zoals foto’s, video’s, layouts) licenties van derden noodzakelijk zijn, zal Opdrachtgever deze licenties afnemen en er voor zorgen dat de daarin opgenomen bepalingen stipt nageleefd worden.
5. Tenzij anders overeengekomen is Opdrachtgever verplicht alle content bedoeld voor Posts minimaal 1 week voor het plaatsen van deze Posts aan te leveren.
6. Het uitvoeren van Social media beheer kan (tijdelijke) onderbrekingen of wijzigingen in vindpositie (ranking) op de diverse Social media kanalen veroorzaken ten aanzien van het account van Opdrachtgever, hetgeen voor Opdrachtgever geen recht op schadevergoeding rechtvaardigt.
7. Voor de uitvoering van Social media beheer is Growrs te allen tijde afhankelijk van de beschikbaarheid en functionaliteit van de betreffende Social media kanalen, alsmede van de richtlijnen, regels en het beleid van deze kanalen, maar ook het beleid van derden waaronder Google. De diensten worden dan ook uitgevoerd met inachtneming van de beperkingen die gesteld worden door de betreffende partijen.
8. Indien Opdrachtgever zelf tussentijds wijzigingen wenst aan te brengen aan het Social media account of dergelijke wijzigingen laat verrichten door derden, dient zij dit eerst met Growrs te overleggen alvorens deze wijzigingen worden doorgevoerd. Voor alle gevolgen van wijzigingen of aanpassingen op initiatief van Opdrachtgever die niet van tevoren expliciet door Growrs zijn gekeurd of waar zij anderszins van tevoren mee heeft ingestemd, is Opdrachtgever zelf verantwoordelijk. Enige schadelijke gevolgen wegens voorgenoemde wijzigingen of aanpassingen zijn geen een grond voor aansprakelijkheid van Growrs.  

Artikel 18 - Content creation
1. Growrs kan indien daartoe opdracht is gegeven zorg dragen voor content creation in de breedste zin van het woord al dan niet in het kader van de marketingdiensten. Indien daarbij enige garantie is gegeven, is deze beperkt tot hetgeen uitdrukkelijk en schriftelijk is overeengekomen.
2. Opdrachtgever zal Growrs schriftelijk voorafgaand aan de aanvang van de werkzaamheden alle omstandigheden melden die van belang zijn of kunnen zijn met inbegrip van enige punten en prioriteiten waarvoor Opdrachtgever aandacht wenst.
3. Growrs kan van Opdrachtgever verlangen om aanvullende afspraken te maken omtrent de uitvoering, kosten of de duur van de Overeenkomst externe factoren naar inzicht van Growrs een doeltreffende uitvoering van de overeenkomst in de weg staan. Dergelijke omstandigheden kunnen in zulk geval aanleiding geven voor het verrichten van aanvullende werkzaamheden.  
4. Het auteursrecht op de werken van Growrs berust uitsluitend bij Growrs, tenzij expliciet anders overeengekomen dan wel nadat het recht aan het einde van de Overeenkomst is overdragen aan Opdrachtgever. Toestemming voor gebruik van een werk door Opdrachtgever wordt uitsluitend schriftelijk voorafgaand verleend in de vorm van een licentie zoals die naar aard en omvang door Growrs in het aanbod is omschreven. Ten aanzien van de overdraagbaarheid van auteursrechten, naamsvermelding op een werk of een inbreuk op de auteursrechten van Growrs is artikel 25 Auteurswet van toepassing.  

Artikel 19 - (Op)Levering
1. Indien de aanvang, voortgang of (op)levering van de Diensten wordt vertraagd doordat bijvoorbeeld Opdrachtgever niet of niet tijdig alle gevraagde informatie heeft aangeleverd, onvoldoende medewerking verleent, het voorschot niet tijdig is ontvangen door Growrs of er door andere omstandigheden, welke voor rekening en risico van Opdrachtgever komen, heeft Growrs recht op een redelijke verlenging van de (op)leveringstermijn. In geen geval zijn de opgegeven termijnen fatale termijnen, noch kan Growrs aansprakelijk gesteld worden voor het overschrijden van de overeengekomen termijn.  
2. Alle schade en bijkomende kosten als gevolg van vertraging door een oorzaak genoemd in lid 1 komen voor rekening en risico van Opdrachtgever en zullen door Growrs bij Opdrachtgever in rekening worden gebracht.  
3. Indien Opdrachtgever goedkeuring dient te geven, is Growrs gerechtigd om de uitvoering van de Overeenkomst op te schorten tot het moment dat Opdrachtgever zijn goedkeuring heeft gegeven.  
4. Growrs spant zich in om de dienstverlening binnen de overeengekomen termijn te realiseren, voor zover dit van haar in redelijkheid verlangd kan worden. Indien sprake is van spoed, is Opdrachtgever gehouden om de hiermee gemoeide meerkosten te vergoeden aan Growrs.  
5. Growrs spant zich in om de Dienst zoveel mogelijk conform het Aanbod te leveren.  
6. Indien Partijen een deeloplevering overeenkomen, zal Growrs verder gaan met programmeren zodra Opdrachtgever haar op- en aanmerkingen schriftelijk heeft gedeeld en Growrs deze wijzigingen heeft bevestigd. Deze veranderingen kunnen gevolgen hebben voor de opleverdatum alsmede reeds overeengekomen budget.  

Artikel 20 - Risico overgang
Het risico van diefstal en verlies, verduistering of beschadiging van gegevens, documenten, programmatuur, databestanden en/of zaken die in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst gebruikt, gemaakt of geleverd worden, gaat over op Opdrachtgever op het moment waarop deze feitelijk in de beschikking van Opdrachtgever zijn gebracht, dan wel ten tijde van het eerste moment van ingebruikneming van de Software. Indien en voor zover hierbij enige schade is ontstaan bij Opdrachtgever, is Growrs gehouden om tegen de kostprijs van de informatiedragers vervangende Software te leveren. Het opnieuw installeren en/of implementeren dient tegen het overeengekomen tarief te geschieden tenzij anders overeengekomen.  

Artikel 21 - Garanties
1. Growrs voert de Diensten uit conform de in de branche geldende normen. Indien daarbij enige garantie is gegeven, is deze beperkt tot hetgeen uitdrukkelijk en schriftelijk is overeengekomen. Tijdens de garantietermijn staat Growrs in voor een deugdelijke en gebruikelijke kwaliteit van het (op)geleverde.  
2. Opdrachtgever kan slechts een beroep doen op de door Growrs gegeven garantie indien Opdrachtgever volledig voldaan heeft aan zijn betalingsverplichtingen.  
3. Indien Opdrachtgever zich terecht beroept op de garantie, is Growrs gehouden om een kosteloos herstel of vervanging uit te voeren. Indien daarnaast sprake is van enige bijkomende schade, wordt aangesloten bij de hiervoor geldende aansprakelijkheidsbepalingen van deze algemene voorwaarden.  
4. Growrs staat er niet voor in dat de programmatuur zonder fouten functioneert. Growrs spant zich in om fouten in de programmatuur binnen een redelijke termijn te herstellen. Het herstel ziet slechts op hetgeen door Growrs zelf is ontwikkeld, en de gebreken door Opdrachtgever tijdig zijn gemeld. Growrs is gerechtigd om het herstel uit te stellen totdat een nieuwe versie van de programmatuur in gebruik wordt genomen. Gebreken in programmatuur dat niet door Growrs ontwikkeld is, kan in overleg voor rekening en risico van Opdrachtgever hersteld worden.  
5. Opdrachtgever accepteert de programmatuur ‘as is', tenzij anders overeengekomen.  
6. Opdrachtgever dient een geconstateerd gebrek onmiddellijk en gedetailleerd schriftelijk aan Growrs te melden op een wijze dat Growrs in staat stelt om de gebreken te reproduceren en te herstellen. Het gebrek is gemeld op het moment dat Opdrachtgever van Growrs een ontvangstbevestiging van de melding ontvangt.  
7. Onder herstel wordt tevens verstaan het verstrekken van tijdelijke oplossingen. Onder de garantie valt nimmer het herstel van verminkte of verloren gegevens. Growrs is niet verplicht om deze gegevens te herstellen. Indien overeengekomen kan Growrs naar redelijkheid, medewerking verlenen maar is nimmer verantwoordelijk noch gehouden tot herstel van enig verminkte en/of verloren gegane gegevens. Opdrachtgever dient te allen tijde maatregelen te treffen ter voorkoming en beperking van storingen, gebreken, verminking en/of verlies van gegevens, al dan niet op basis van door Growrs verstrekte inlichtingen.  
8. Growrs is niet verantwoordelijk voor fouten en/of onregelmatigheden in de functionaliteit van de programmatuur en is niet aansprakelijk voor het om welke reden dan ook niet beschikbaar zijn van de programmatuur tenzij dit uitdrukkelijk is overeengekomen.  
9. Tijdens de garantieperiode komt Opdrachtgever uitsluitend een beroep toe op deze garantiebepaling en is Growrs niet gehouden tot enige schadevergoeding die is ontstaan door de geconstateerde gebreken tijdens de garantieperiode.  
10. Indien een gebrek gedurende de garantietermijn niet onder het kosteloos herstel valt, dient Opdrachtgever de betreffende kosten te vergoeden.  
11. Growrs staat er niet voor in dat de ter beschikking te houden programmatuur, in het kader van de SaaS-dienst, tijdig wordt aangepast aan de wijzigingen in relevante wet- en regelgeving maar zich hiervoor inspannen om dit zo tijdig mogelijk te realiseren.   

Artikel 22 - Gebruik programmatuur  
1. Growrs stelt aan Opdrachtgever op basis van een gebruikslicentie de overeengekomen en ontwikkelde programmatuur/software gedurende de looptijd van de Overeenkomst voor gebruik ter beschikking in het kader van de SaaS-dienst. Het recht tot gebruik van de software is niet-exclusief, niet overdraagbaar, niet verpandbaar en niet-sublicentieerbaar en beperkt aan deze voorwaarden.  
2. Opdrachtgever is verplicht om eventuele gebreken, fouten of andere storingen in de software schriftelijk te melden aan Growrs waarna Growrs overeenkomstig zijn gebruikelijke procedures de fouten naar zijn beste vermogen zal herstellen en/of verbeteringen aanbrengen. Indien wenselijk is Growrs gerechtigd om eerst tijdelijke oplossingen aan te brengen, waarna in overleg met Opdrachtgever een structurele oplossing bedacht en uitgevoerd kan worden.
3. Opdrachtgever is gehouden zijn medewerking op eerste verzoek te verlenen aan Growrs.  
4. Eventuele afspraken betreffende een serviceniveau (Service Level Agreement) worden slechts schriftelijk en uitdrukkelijk overeengekomen. Opdrachtgever is verplicht Growrs steeds onverwijld te informeren over alle omstandigheden die van invloed zijn of kunnen zijn op het serviceniveau en de beschikbaarheid daarvan.  
5. Growrs is gerechtigd om wijzigingen aan te brengen in de techniek van het datanetwerk of telecommunicatienetwerk en andere veranderingen in de door Growrs aangeboden diensten. Deze wijzigingen kunnen mogelijk van invloed zijn op de door Opdrachtgever gebruikte randapparatuur, waarvoor Growrs niet gehouden kan zijn tot het voldoen van enige schadevergoeding.  

Artikel 23 – Support, Service niveau & Service Level Agreement (SLA)
1. Growrs heeft voor een Supportverzoek een normale Reactietijd van 5 werkdagen. Opdrachtgever kan doormiddel van het afsluiten van een Service Level Agreement (SLA) een Serviceniveau overeenkomen. Indien Opdrachtgever geen SLA heeft afgesloten kan Opdrachtgever geen rechten ontlenen aan de snelheid van de Reactietijd.  
2. Growrs zal zich inspannen om de Service Level Agreement en Reactietijden met de grootst mogelijke zorgvuldigheid uit te voeren zoals van een goed opdrachtnemer verlangd mag worden. De Service Level Agreement en de Reactietijd wordt uitgevoerd op basis van een inspanningsverbintenis, tenzij expliciet en schriftelijk een resultaat is overeengekomen welke uitvoerig is beschreven.   Service Level Agreement
3. De scope van de Service Level Agreement betreft: Growrs monitort, levert alsmede onderhoudt software. Deze SLA ziet op de geleverde Software (uptime)/ Met de diensten worden alle proactieve en reactieve handelingen bedoeld, welke benodigd zijn om de Beschikbaarheid en Functionaliteit van de Software te kunnen borgen. Activiteiten die benodigd zijn om de geldende diensten te kunnen verrichten zijn daarom onderdeel van de SLA ook al worden deze niet met zoveel woorden in de Diensten vermeld.  
Onder de diensten wordt in het bijzonder verstaan:
● Service Desk;
● Problem Management;
● Incident Management;
● Change Management;
● Configuration Management;
● Service Level Management;
● Availability Management;
● Back-up en Recovery.

Supportverzoek
4. De Service Desk binnen de organisatie van Growrs vormt het centrale aanspreekpunt voor de daartoe aangewezen personen binnen de organisatie van Opdrachtgever. De Service Desk draagt primair zorg voor het afhandelen van Supportverzoeken en Incidenten. Tevens zal de Service Desk van belang zijnde informatie communiceren richting de Contactpersonen en indien nodig voorlichting geven over de geboden Diensten of voorlichting geven naar aanleiding van functionele vragen of veranderingen. Indien de oorzaak van het Incident bij een derde ligt is Growrs hiervoor niet verantwoordelijk.
5. Indien de Service Desk een Supportverzoek ontvangt en het een Incident betreft en de inhoud niet duidelijk is kan Growrs niet verantwoordelijk worden gehouden voor de Reactietijd en Hersteltijd.
6. Alleen Contactpersonen zijn gerechtigd om Incidenten en Supportverzoeken te plaatsen bij Growrs. Problem management Om Storingen te voorkomen worden door Growrs op basis van uitkomsten van monitoring en meldingen van de leveranciers regelmatig analyses gemaakt van Incidenten. Daarnaast worden Incidenten geanalyseerd om eventuele trends en patronen te kunnen ontdekken. Gevonden structurele gebreken en terugkerende Storingen worden als ‘problem’ gekenmerkt, waarna hiervoor een oplossing wordt ontworpen. De oplossing wordt vervolgens als Niet-standaard Change afgehandeld.  

Incident management
7. Incident Management, ofwel correctief beheer, houdt in het opheffen van Storingen. Onder het opheffen van Storingen wordt verstaan het uitvoeren van reparaties. De reparaties worden verricht binnen in de SLA vastgelegde Reactie- en Hersteltijden. In situaties van overmacht kunnen de Service Levels niet in alle gevallen gegarandeerd worden. Bij het Incident Management zal op afstand (‘remote’) een analyse van het Incident plaatsvinden waarna remote een eerste actie uitgevoerd zal worden om vast te stellen of er sprake is van een Storing. Naast bovengenoemde activiteiten spelen ook het coördineren van de voortgang van het verhelpen van Storingen en het informeren van gebruikers hierover een belangrijke rol binnen het Incident Management. Indien op enig moment blijkt dat een Incident niet als Storing kwalificeert zal de Contactpersoon van de Growrs onverwijld contact opnemen met de Contactpersoon van Opdrachtgever teneinde vast te stellen of Opdrachtgever alsnog en tegen betaling Diensten van de Growrs verwacht.  
8. Growrs hanteert een Reactietijd die is Overeengekomen in de SLA op software-gerelateerde meldingen. De melding dient Opdrachtgever, indien dit is afgenomen in de SLA, telefonisch te richten aan de Service Desk. Daarnaast is het tevens mogelijk een melding schriftelijk via email of via het aangewezen ticket-systeem te doen. De Service Desk zal fungeren als zijnde eerstelijns-contact. In eerste instantie zal Growrs remote/telefonisch een gemeld Incident/Melding en/of vermeende verstoring te verhelpen.  
9. De Prioriteit van Incidenten wordt door de Contactpersoon die aanmeldt in overleg met de Service Desk op basis van de Overeengekomen SLA geclassificeerd. De Contactpersoon die aanmeldt geeft daarbij een duidelijke onderbouwing van de gekozen Prioriteit aan. De Service Desk bepaalt uiteindelijk de finale Prioriteit van het Incident.  
10. In het geval de melding ziet op een software-gerelateerd Incident, dan dient men te allen tijde betreffende stappen te worden gevolgd:  
11. Eerst dient te worden uitgesloten of er al dan niet sprake is van een fout in de software. Bij een fout in de software zoekt Growrs naar een work-around, waarbij Growrs communiceert met verschillende leveranciers aangaande de fouten die ontstaan zijn i.v.m. een code die verloren is gegaan. Growrs manipuleert de desbetreffende software, waardoor de software functioneert al ware de code niet verloren is gegaan, zodat het proces kan worden voortgezet.  
12. In geval van een geschil prevaleert de classificering die Growrs aan het Incident toekent.  
13. Aan de hand van de Prioriteit gelden de Reactie- en Hersteltijden conform het overzicht in de SLA. Reactietijden gelden voor alle Incidenten, Hersteltijden gelden alleen voor Incidenten die tevens een Storing zijn.  
14. Een Storing geldt ook als opgelost indien Growrs een tijdelijke oplossing realiseert die gebruik van de Software wederom goed mogelijk maakt. Deze tijdelijke oplossing ontslaat Growrs niet van de verplichting de Storing onverwijld volledig en structureel te herstellen. Als een melding door een tijdelijke oplossing in plaats van Prioriteit 2 het karakter van een Prioriteit 3 Incident krijgt, is vervolgens de aan Prioriteit 3 verbonden Hersteltijd van toepassing.  
15. Indien een Incident geen Storing betreft wordt in het kader van Incident Management vastgesteld of Opdrachtgever Diensten van Growrs wenst. Behalve in spoedeisende gevallen zal Opdrachtgever hiervoor een verzoek bij Growrs indienen.  Change management
16. Emergency Changes: Changes die onverwijld dienen te worden doorgevoerd teneinde de Beschikbaarheid en de Functionaliteit te kunnen waarborgen.  
17. Standaard Changes: Changes die gebruikelijk en vooraf te plannen zijn. Deze kunnen veelal remote worden uitgevoerd en hebben een beperkte impact op de Software. Standaard Changes worden uitgevoerd op een gestandaardiseerde wijze binnen een vooraf vastgelegde doorlooptijd. Er is sprake van twee Prioriteitsniveaus: hoge en lage Prioriteit.  
18. Niet-standaard Changes: Changes waarbij meer werkzaamheden en middelen benodigd zijn dan wat normaal gesproken verwacht mag worden van Changes. Daarnaast betreft het hier Changes die niet gestandaardiseerd uit te voeren zijn. Hieronder vallen ook de Changes welke een dermate hoge impact op de Software hebben dat een separaat project benodigd is.  
19. De Emergency Changes en Standaard Changes (met twee Prioriteiten) worden op basis van de SLA uitgevoerd. Niet-standaard Changes worden op projectbasis uitgevoerd en separaat doorbelast tegen de overeengekomen prijzen en tarieven. Hierbij zal eerst een schriftelijke prijsindicatie afgegeven worden ter goedkeuring. Afhankelijk van de complexiteit zal een stappenplan aangeboden worden. Pas na schriftelijke accordering door de Contactpersonen van partijen zal tot uitvoer overgegaan worden.  
20. Met uitzondering van Emergency Changes, worden Standaard Changes en Niet-standaard Changes aangevraagd door middel van Verzoek. Emergency Changes kunnen na voorafgaande melding direct worden doorgevoerd.  
21. De Reactie- en Hersteltijden zijn afhankelijk van de vraag of de Contactpersoon van Opdrachtgever de juiste procedures volgt en Opdrachtgever alle benodigde informatie bij het melden van het Incident aanlevert. Het correct toepassen van het doen van een verzoek is dus een voorwaarde voor het gelden van de genoemde termijn van afhandeling in de SLA.
22. Indien een Change leidt tot wijziging van de Functionaliteit dient Opdrachtgever allereerst zijn Schriftelijke goedkeuring aan die Change te verlenen. Growrs zal hem daartoe van alle relevante informatie voorzien.  Operationeel management
23. De doelstelling hiervan is het bijhouden van een actuele Schriftelijke administratie en documentatie betreffende de Software en de diensten. Service Level management
24. Periodiek zal er, indien dit in de SLA is afgenomen, overleg plaatsvinden om de operationele zaken aan de hand van de rapportages te bespreken. Verder zal periodiek tactisch en strategisch overleg plaatsvinden, waarbij de diensten vanuit een niet-operationeel perspectief benaderd zullen worden. Ook escalatiemanagement, dat gericht is op het beperken en voorkomen van geschillen, valt onder Service Level Management. De Contactpersoon van Growrs zal hierbij als escalatiepunt fungeren. Verder kan escalatiemanagement leiden tot een voorstel van de Contactpersonen voor mediation.  
25. Notulen van overlegvergaderingen zullen steeds door Growrs worden vervaardigd en telkens ter goedkeuring aan Opdrachtgever worden voorgelegd.  
26. Growrs rapporteert binnen 14 dagen na het verstrijken van een Serviceperiode Schriftelijk over de wijze waarop de Diensten zijn geleverd in relatie tot de in de SLA vermelde parameters. Deze Schriftelijke rapportage dient overzichtelijk te zijn en de geconstateerde feiten met betrekking tot de kwaliteit van de Diensten in voldoende mate te onderbouwen.  

Availability management
27. De Beschikbaarheid wordt bewaakt door middel remote monitoring en alerting op kritische componenten. Door middel van het op kritieke plaatsen binnen het beheerde domein instellen van een aantal parameters (thresholds) wordt de Beschikbaarheid gewaarborgd. Zodra de waarde van één van deze parameters een kritieke status aangeeft, wordt Growrs automatisch door dit systeem gewaarschuwd en zullen correctieve maatregelen worden getroffen. Indien van toepassing zullen derde partijen aangestuurd worden. De Opdrachtgever gaat ermee akkoord dat Growrs – indien van toepassing – derde partijen kan inschakelen tegen nader overeen te komen tarieven.  
28. De Beschikbaarheid wordt binnen de Serviceperiode per maand gemeten. De tijd besteed aan (i) vooraf aangekondigde werkzaamheden (ii) door Opdrachtgever verzochte Standaard Changes (Prioriteit 3) en (iii) de Niet-standaard Changes doet geen afbreuk aan de Beschikbaarheid. Back-up en Recovery
29. Deze diensten strekken er toe gegevens weer ter beschikking te stellen van Opdrachtgever indien zich een calamiteit heeft voorgedaan of indien Opdrachtgever om andere redenen de beschikking over die gegevens heeft verloren.  Service & Maintenance Windows
30. In de SLA worden expliciet de Service Windows en Service Levels overeengekomen.
31. Growrs heeft een minimale Maintenance Window van de lengte 3 - 4 uur, welke zullen zijn gelegen binnen kantooruren.
32. Growrs heeft de bevoegdheid de Service Windows tijdelijk te verkorten in verband met onderhoud waardoor verstoring ontstaat bij het gebruik van de diensten. Indien Growrs van die bevoegdheid gebruik wil maken zal hij dit tijdig Schriftelijk aan de Contactpersoon van Opdrachtgever berichten, welk bericht de volgende informatie zal bevatten:  
● tijdskader waarmee het desbetreffende Service Window wordt verkort;
● verwachte feitelijke duur van de verkorting;  
● de diensten waarop de verkorting van invloed zal zijn; en
●     Prioriteitstelling.
33. Opdrachtgever heeft de bevoegdheid om op bedrijfseconomische gronden te verlangen dat een Service Window in stand blijft. De Maintenance Window zal in dat geval zo spoedig mogelijk op een ander tijdstip worden gepland.  

Prioriteitentabel
Prioriteit Betekenis
1 Algehele verlies van de Beschikbaarheid en/of algeheel verlies van de Functionaliteit. (Critical)
2 Gedeeltelijke of zeer hinderlijke verstoring van de Beschikbaarheid en/of van de Functionaliteit (hoge Prioriteit).  
3 Problemen met beperkte gevolgen voor Opdrachtgever (lage Prioriteit).

Strategisch overleg
34. Strategisch overleg wordt, indien dit is inbegrepen in het afgenomen SLA pakket, gevoerd tussen de Contactpersonen van beide partijen, eventueel samen met andere afgevaardigden van beide organisaties. In dit overleg wordt nader ingegaan op de prestaties ten aanzien van de Diensten in de afgelopen Serviceperiode. Daarnaast vindt afstemming plaats over de dienstverlening in het algemeen en de inzet van mensen en middelen in relatie tot veranderingen in de organisaties of veranderende technologische mogelijkheden in het bijzonder. Tevens zullen Changes of de wenselijkheid daarvan worden besproken. Dit overleg wordt voorgezeten door een vertegenwoordiger van Opdrachtgever die bevoegd is Opdrachtgever te binden.  

Tactisch overleg
35. Tactisch overleg wordt gevoerd tussen de Contactpersonen van beide partijen, eventueel samen met afgevaardigden van beide organisaties, onder voorzitterschap van (een vertegenwoordiger van) Opdrachtgever. Tijdens het tactisch overleg worden onder andere de volgende zaken besproken:  
● Rapportages;
● Procedures;
● Organisatorische kwesties;
● Projecten;
● Relevante nieuwe ontwikkelingen;
● Problemen uit het Problem en Incident Management; en/of
● Changes.

Operationeel overleg
36. De Contactpersonen voeren, indien dit is inbegrepen in het afgenomen SLA pakket, overleg over operationele issues. De Rapportages zijn onderdeel van deze besprekingen. Evaluatie  36. Opdrachtgever en Growrs zullen periodiek de SLA evalueren. Deze evaluatie kan leiden tot wijzigingen van de SLA en/of van de Diensten. In beginsel vindt deze evaluatie plaats tijdens of naar aanleiding van het strategisch overleg.  

Artikel 24 - Onderhoud  
1. Indien overgekomen, zal Growrs onderhoud verrichten aan de programmatuur. De omvang van de onderhoudsverplichting strekt zich uit tot hetgeen expliciet door Partijen is overeengekomen. Ook indien dit niet expliciet is overeengekomen, kan Growrs onderhoudswerkzaamheden verrichten, of de uitvoering van haar Diensten onderbreken indien zij dit noodzakelijk acht ten behoeve van het kunnen verrichten van onderhoud. Het doen van onderhoud kan tevens onderbrekingen veroorzaken in de uitvoering van de diensten, welke voor Opdrachtgever geen recht op schadevergoeding rechtvaardigt.
2. Opdrachtgever is verplicht om eventuele gebreken, fouten of andere storingen in de programmatuur schriftelijk te melden aan Growrs, waarna Growrs Overeenkomstig zijn gebruikelijke procedures de fouten naar zijn beste vermogen zal herstellen en/of verbeteringen aanbrengen. Indien wenselijk is Growrs gerechtigd om eerst tijdelijke oplossingen aan te brengen, waarna in overleg met Opdrachtgever een structurele oplossing bedacht en uitgevoerd kan worden.
3. Ondanks de overeengekomen onderhoudsverplichtingen van Growrs, heeft Opdrachtgever een zelfstandige verantwoordelijkheid voor het beheer en het gebruik van de Software.
4. Ten behoeve van het onderhoud is Growrs bevoegd om onder meer (data)bestanden te controleren op onder andere computeraanvallen, computervirussen en onveilige en/of illegale handelingen, alsmede andere handelingen te verrichten die nodig zijn ten behoeve van het onderhoud. Opdrachtgever is tevens verantwoordelijk voor de instructie aan- en het gebruik van de software door derden die door Opdrachtgever zijn ingeschakeld.
5. Het onderhoud bevat in beginsel de volgende Diensten (i) correctief, (ii) preventief en (iii) adaptief onderhoud. Ingeval van correctief, preventief en/of adaptief onderhoud, is Growrs gerechtigd om de Dienst en de SaaS-dienst geheel of gedeeltelijk (tijdelijk) buiten gebruik te stellen. Opdrachtgever heeft gedurende deze onderbreking geen recht op enige schadevergoeding. Growrs zal de onderbreking zoveel mogelijk buiten kantooruren laten plaatsvinden en niet langer dan noodzakelijk is voor het onderhoud.  

Artikel 25 – Notice en takedown
Indien en voor zover er sprake is van een inbreuk op rechten van Growrs of derden en/of onrechtmatighandelen door Opdrachtgever, is Growrs gerechtigd om dat deel van SaaS-dienst per direct af te sluiten of Opdrachtgever uit te sluiten van het gebruik. Growrs, zal eventuele inbreuk makende/schadelijke informatie per direct verwijderen. Hierdoor kan het voorkomen dat Opdrachtgever geen of niet volledig gebruik kan maken van de SaaS-dienst van Growrs. In geen geval is Growrs aansprakelijk voor de geleden schaden van welke aarde dan ook, ten gevolge van het (tijdelijk) afsluiten van de SaaS-dienst en/of het verwijderen dan wel doorgeven van de door Opdrachtgever geplaatste gegevens.  

Artikel 26 - Aanvullende werkzaamheden en wijzigingen
1. Indien tijdens de uitvoering van de Overeenkomst blijkt dat de Overeenkomst aangepast dient te worden, of op verzoek  van Opdrachtgever nadere werkzaamheden nodig zijn om tot het gewenste resultaat van Opdrachtgever te komen, is Opdrachtgever verplicht om deze aanvullende werkzaamheden te vergoeden volgens het overeengekomen tarief. Growrs is niet verplicht om aan dit verzoek te voldoen, en kan van Opdrachtgever verlangen dat daarvoor een aparte Overeenkomst wordt gesloten.  
2. Opdrachtgever kan wijzigingen (laten) aanbrengen aan de omvang en/of inhoud van de Dienst. De aanvullende kosten die hieraan verbonden zijn komen voor rekening van Opdrachtgever. Opdrachtgever wordt hierover zo spoedig mogelijk geïnformeerd. Indien Opdrachtgever het hiermee niet eens is dienen Partijen met elkaar in overleg te treden. Opdrachtgever kan de Overeenkomst slechts schriftelijk opzeggen tegen de datum waarop de wijziging in werking treedt, indien de wijzigingen geen verband houden met wijzigingen in relevante wet- of regelgeving of Growrs de kosten van de wijziging voor zijn rekening neemt.  

Artikel 27 - Prijzen
1. Alle prijzen zijn exclusief omzetbelasting (btw) weergegeven.
2. Growrs voert haar dienstverlening uit conform het overeengekomen tarief. De kosten van de Diensten worden achteraf berekend, op basis van de door Growrs opgestelde urenregistratie (nacalculatie).
3. Reistijd ten behoeve van Opdrachtgever, en met reizen gerelateerde kosten worden aan Opdrachtgever doorberekend behoudens andere afspraken.
4. Opdrachtgever is verplicht de kosten van derden, die na goedkeuring van Opdrachtgever door Growrs ingezet worden, volledig te vergoeden tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen.
5. Partijen kunnen overeenkomen dat Opdrachtgever een voorschot dient te betalen. Indien een voorschot is overeengekomen, dient Opdrachtgever het voorschot in zijn geheel te voldoen alvorens een aanvang wordt gemaakt met de uitvoering van de dienstverlening.
6. Opdrachtgever kan geen rechten of verwachtingen ontlenen aan een vooraf afgegeven begroting, tenzij Partijen uitdrukkelijk anders zijn overeengekomen.
7. Growrs is gerechtigd om de geldende prijzen en tarieven jaarlijks te verhogen conform de geldende inflatietarieven. Overige prijswijzigingen gedurende de Overeenkomst zijn slechts mogelijk indien en voor zover deze uitdrukkelijk zijn vastgelegd in de Overeenkomst.
8. Opdrachtgever dient deze kosten ineens, zonder verrekening of opschorting, binnen de opgegeven betaaltermijn van uiterlijk 30 dagen zoals vermeld op de factuur te voldoen op het aan haar kenbaar gemaakte rekeningnummer en gegevens van Growrs.  
9. In geval van liquidatie, insolventie, faillissement, onvrijwillige liquidatie of verzoek tot betaling jegens Opdrachtgever wordt de betaling en alle andere verplichtingen van Opdrachtgever uit hoofde van de Overeenkomst onmiddellijk opeisbaar.  

Artikel 28 - Incassobeleid
1. Alle door Growrs gestelde betalingstermijnen betreffen fatale termijnen. Wanneer Opdrachtgever niet aan haar betalingsverplichting voldoet, en niet binnen de daarvoor gestelde betalingstermijn van 30 dagen heeft voldaan aan haar verplichting, is Opdrachtgever van rechtswege in verzuim.
2. Vanaf de datum dat Opdrachtgever in verzuim is, zal Growrs zonder een nadere ingebrekestelling aanspraak maken op de wettelijke (handels)rente vanaf de eerste verzuimdag tot algehele voldoening, en vergoeding van de buitengerechtelijke kosten conform artikel 6:96 BW te berekenen volgens de staffel uit het besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten van 1 juli 2012.  
3. Indien Growrs meer of hogere kosten heeft gemaakt welke redelijkerwijze noodzakelijk zijn, komen deze kosten in aanmerking voor vergoeding. Ook de gemaakte gerechtelijke en executiekosten zijn voor rekening van Opdrachtgever.  

Artikel 29 - Privacy, gegevensverwerking en beveiliging
1. Growrs gaat zorgvuldig om met de (persoons)gegevens van Opdrachtgever en zal deze slechts conform de privacy statement gebruiken. Indien daartoe gevraagd zal Growrs de betrokkene hierover informeren. Vragen over de verwerking van de persoonsgegevens en nadere informatie kunnen per email gesteld worden.
2. Opdrachtgever is zelf verantwoordelijk voor de verwerking van gegevens die met gebruikmaking van een Dienst van Growrs verwerkt worden. Opdrachtgever staat er tevens voor in dat de inhoud van de gegevens niet onrechtmatig zijn en geen inbreuk maken op enige rechten van derden. In dit kader vrijwaart Opdrachtgever Growrs tegen elke (rechts)vordering welke verband houdt met deze gegevens of de uitvoering van de Overeenkomst.  
3. Indien Growrs op grond van de Overeenkomst dient te voorzien in beveiliging van informatie, zal deze beveiliging voldoen aan de overgekomen specificaties en een beveiligingsniveau dat gelet op de stand van de techniek, de gevoeligheid van de gegevens, en de daaraan verbonden kosten, niet onredelijk is.  
4. Partijen dienen conform de Algemene Verordening Gegevensbescherming te handelen en de daaruit voortvloeiende verplichtingen na te leven alsmede andere toepasselijke wet- en regelgeving. Partijen dienen hiervoor een verwerkersovereenkomst te sluiten.  
5. Opdrachtgever heeft op grond van de Algemene Verordening Gegevensbescherming verplichtingen tegenover derden. Hieronder wordt verstaan, maar is niet beperkt tot de verplichting tot het verstrekken van informatie, het geven van inzage, het corrigeren en het verwijderen van persoonsgegevens van betrokkenen. Opdrachtgever is zelf uitsluitend en volledig verantwoordelijk voor de juiste nakoming van deze verplichtingen. Growrs is ten aanzien van deze persoonsgegevens “Verwerker” in de zin van de AVG. Growrs zal zoveel als technisch mogelijk is, ondersteuning verlenen.  

Artikel 30 - Opschorting
1. Growrs heeft het recht om de ontvangen of door haar gerealiseerde gegevens, databestanden, programmatuur en meer onder zich te houden indien Opdrachtgever nog niet (volledig) aan zijn betalingsverplichtingen heeft voldaan, zelfs indien zij wel was betaald, daartoe verplicht zou zijn.
2. Growrs is bevoegd de nakoming van de op haar rustende verbintenissen op te schorten zodra Opdrachtgever in verzuim is met de nakoming van enige uit de Overeenkomst voortvloeiende verbintenis, te late betaling van haar facturen daar onder begrepen. De opschorting zal terstond aan Opdrachtgever schriftelijk worden bevestigd. Growrs is in dat geval niet aansprakelijk voor schade, in welke vorm dan ook, als gevolg van het opschorten van haar werkzaamheden.  

Artikel 31 - Overmacht
1. Growrs is niet aansprakelijk wanneer zij ten gevolge van een overmachtssituatie haar verplichtingen op grond van de Overeenkomst niet kan nakomen.  
2. Onder overmacht aan de zijde van Growrs wordt in elk geval verstaan, maar is niet beperkt tot: (i) overmacht van toeleveranciers van Growrs, (ii) het niet naar behoren nakomen van verplichtingen van toeleveranciers die door Opdrachtgever aan Growrs zijn voorgeschreven of aanbevolen, (iii) gebrekkigheid van zaken, apparatuur, programmatuur of materialen van derden, (iv) overheidsmaatregelen, (v) elektriciteitsstoring, (vi) storing van internet, datanetwerk- en telecommunicatiefaciliteiten (bijvoorbeeld door: cybercriminaliteit, hacking en DDoS aanvallen), (vii) natuurrampen, (viii) oorlog en terroristische aanslagen, (ix) algemene vervoersproblemen en (x) overige situaties die naar het oordeel van Growrs buiten haar invloedssfeer vallen die de nakoming van haar verplichtingen tijdelijk of blijvend verhinderen.  
3. Indien een overmachtssituatie langer duurt dan twee maanden, kan de Overeenkomst door elk van de Partijen schriftelijk ontbonden worden. Indien op grond van de Overeenkomst reeds enige prestaties zijn verricht, wordt in een dergelijk geval naar verhouding afgerekend zonder enige verschuldigdheid van elke partij jegens elkaar.  
4. Indien Growrs bij het intreden van de overmacht al gedeeltelijk aan haar verplichtingen heeft voldaan, of slechts gedeeltelijk aan haar verplichtingen kan voldoen is zij gerechtigd het reeds geleverde c.q. het leverbare deel afzonderlijk te factureren en is Opdrachtgever gehouden deze factuur te voldoen. Dit geldt echter niet als het reeds geleverde c.q. leverbare deel geen zelfstandige waarde heeft.  

Artikel 32 - Beperking aansprakelijkheid
1. Indien sprake is van toerekenbare tekortkoming van Growrs, is Growrs uitsluitend gehouden tot betaling van enige schadevergoeding indien Opdrachtgever Growrs binnen 14 dagen na ontdekking van de tekortkoming in gebreke heeft gesteld, en Growrs deze tekortkoming vervolgens niet binnen de in de ingebrekestelling genoemde redelijke termijn heeft hersteld. De ingebrekestelling dient schriftelijk te zijn ingediend, en bevat een dusdanige nauwkeurige omschrijving van de tekortkoming c.q. het gebrek, dat Growrs in staat is om adequaat te reageren.  
2. Indien het verrichten van Diensten door Growrs leidt tot aansprakelijkheid van Growrs, is die aansprakelijkheid beperkt tot de in verband met de Dienst in rekening gebrachte kosten ten aanzien van directe schade. Onder directe schade wordt verstaan: redelijke kosten gemaakt ter beperking of voorkoming van directe schade, de vaststelling van de schadeoorzaak, de directe schade, de aansprakelijkheid en de wijze van herstel alsmede de kosten van noodvoorzieningen.  
3. Growrs is niet aansprakelijk voor gevolgschade, indirecte schade, bedrijfsschade, winstderving en/of geleden verlies, gemiste besparingen, schade door bedrijfsstagnatie en schade als gevolg van gebruik van door Growrs geleverde Diensten, schade wegens verlies van gegevens, schade wegens overschrijding van leveringstermijnen, gevolgschade en vertragingsschade en renteschade.  
4. De aansprakelijkheid van Growrs is voorts beperkt tot het bedrag dat door haar verzekeringsmaatschappij per gebeurtenis per jaar wordt uitgekeerd.  
5. Growrs is niet aansprakelijk voor schade die het gevolg is of kan zijn van enig handelen of nalaten naar aanleiding van (onvolkomen en/of onjuiste) informatie op zijn website of die van gelinkte websites.  
6. Growrs is niet verantwoordelijk voor fouten en/of onregelmatigheden in de functionaliteit van de programmatuur. Mocht de software niet functioneren en "plat gaan" dan is   Growrs niet aansprakelijk.
7. Growrs is niet aansprakelijk voor schade die is ontstaan ten gevolge, of in verband met aangebrachte wijzigingen of verrichte werkzaamheden in of aan de programmatuur van Growrs die zonder uitdrukkelijke toestemming van Growrs heeft plaatsgevonden.  
8. Opdrachtgever vrijwaart Growrs voor alle aanspraken van derden als gevolg van een gebrek ten gevolge van een dienst die door Opdrachtgever aan een derde is geleverd en mede bestond uit door Growrs geleverde Diensten, tenzij Opdrachtgever kan aantonen dat de schade uitsluitend is veroorzaakt door de dienst van Growrs.
9. Enige door Growrs opgeleverde adviezen, op basis van door Opdrachtgever onvolledige en/of onjuist verstrekte informatie is nimmer grond voor aansprakelijkheid van Growrs. De inhoud van het opgeleverde advies van Growrs is niet bindend en slechts adviserend van aard. Opdrachtgever beslist zelf en op eigen verantwoordelijkheid of zij de voorstellen en hierin genoemde adviezen van Growrs opvolgt. Alle gevolgen voortvloeiend uit de opvolging van het advies komen voor rekening en risico van Opdrachtgever. Opdrachtgever is te allen tijde vrij om haar eigen keuzes te maken die afwijken van het (op)geleverde advies van Growrs. Growrs is niet gehouden aan enige vorm van restitutie indien dit het geval is.
10. Opdrachtgever is zelf verantwoordelijk voor de juiste beveiliging van zijn eigen apparaten waarop de Software is geïnstalleerd, beveiliging van wachtwoorden en meer. In geen geval is Growrs aansprakelijk.  
11. Growrs staat niet in voor een juiste en volledige overbrenging van de inhoud van en door/namens Growrs verzonden e-mail, noch voor de tijdige ontvangst ervan.  
12. Opdrachtgever staat in voor de juistheid en volledigheid van de door hem verstrekte informatie en wensen met betrekking tot de Dienst.  
13. Alle aanspraken van Opdrachtgever wegens tekortschieten aan de zijde van Growrs vervallen indien deze niet schriftelijk en gemotiveerd zijn gemeld bij Growrs. Elke vordering tot schadevergoeding jegens Growrs dient steeds schriftelijk gemeld worden, doch uiterlijk binnen één jaar nadat Opdrachtgever bekend was of redelijkerwijs bekend kon zijn met de feiten waarop hij zijn aanspraken baseert. De aansprakelijkheid van Growrs eindigt in elk geval na verloop van een jaar na beëindiging van de Overeenkomst tussen Partijen.  

Artikel 33 - Geheimhouding
1. Growrs en Opdrachtgever verplichten zich tot geheimhouding van alle (vertrouwelijke) informatie die is verkregen in het kader van een Overeenkomst. De vertrouwelijkheid vloeit voort uit de Overeenkomst of waarvan men redelijkerwijs kan verwachten dat het om vertrouwelijke informatie gaat. Partijen zullen strikte vertrouwelijkheid in acht nemen ten aanzien van alle informatie die zij over elkaar en van elkaar verkrijgen. Alle informatie en gegevensdragers van de andere Partij worden niet aan derden beschikbaar gesteld en dienen strikt geheim te blijven, tenzij de andere Partij voorafgaande uitdrukkelijk schriftelijke toestemming heeft verleend daartoe.  
2. Opdrachtgever is verplicht om alle gegevens en andere materialen die door Growrs worden verstrekt geheim te houden, niet aan derden bekend te maken of in gebruik te geven, tenzij Growrs daar uitdrukkelijk toestemming voor heeft gegeven.  
3. Indien Growrs op grond van een wettelijke bepaling of een gerechtelijke uitspraak gehouden is de vertrouwelijke informatie aan door de wet of bevoegde rechter of aangegeven derde (mede) te verstrekken, en Growrs zich niet kan beroepen op een verschoningsrecht, is Growrs niet gehouden tot enige schadevergoeding en is Opdrachtgever niet gerechtigd tot ontbinding van de Overeenkomst.  
4. De geheimhoudingsverplichting leggen Growrs en Opdrachtgever ook de door hen in te schakelen derden op.  

Artikel 34 - Intellectuele Eigendomsrechten
1. De Intellectuele Eigendomsrechten van de overeenkomst is eigendom van Growrs en Opdrachtgever tenzij anders is afgesproken. Dit betreft ontwerpen, analyses, rapporten, documentaties, software en apparatuur.  
2. Het is Growrs verboden om alle stukken en programmatuur waarop de IE-rechten en auteursrechten van Opdrachtgever rusten te openbaren en/of te vermenigvuldigen, te wijzigen of ter beschikking te stellen aan derden zonder uitdrukkelijke voorafgaande schriftelijke toestemming van Opdrachtgever.
3. Het is Opdrachtgever verboden om alle stukken en programmatuur waarop de IE-rechten en auteursrechten van Growrs rusten te openbaren en/of te vermenigvuldigen, te wijzigen of ter beschikking te stellen aan derden zonder uitdrukkelijke voorafgaande schriftelijke toestemming van Growrs.
4. Het is Growrs verboden om de producten waarop de intellectuele eigendomsrechten van Opdrachtgever rusten anders te gebruiken dan overeengekomen in de Overeenkomst.  
5. Het is Opdrachtgever verboden om de producten waarop de intellectuele eigendomsrechten van Growrs rusten anders te gebruiken dan overeengekomen in de Overeenkomst.  
6. Partijen zullen elkaar informeren en gezamenlijk optreden tegen elke inbreuk van de IE-rechten van Opdrachtgever.  

Artikel 35 - Vrijwaring en juistheid van informatie
1. Opdrachtgever is zelf verantwoordelijk voor de juistheid, betrouwbaarheid en volledigheid van alle gegevens, informatie, documenten en/of bescheiden die hij aan Growrs verstrekt in het kader van de Overeenkomst. Ook als deze gegevens afkomstig zijn van derden is Opdrachtgever hiervoor verantwoordelijk.  
2. Opdrachtgever vrijwaart Growrs van elke aansprakelijkheid ingevolge het niet of niet tijdig nakomen van de verplichtingen uit het vorige lid.  
3. Opdrachtgever vrijwaart Growrs voor aanspraken van derden met betrekking tot intellectuele eigendomsrechten op de door Opdrachtgever verstrekte gegevens en informatie, die bij het uitvoeren van de Overeenkomst gebruikt kunnen worden, alsmede met betrekking tot de inhoud van de door Growrs opgestelde adviezen en rapportages.  
4. Indien Opdrachtgever elektronische bestanden, Website of informatiedragers aan Growrs verstrekt, garandeert Opdrachtgever dat deze vrij zijn van virussen en defecten.  

Artikel 36 - Klachten
1. Indien Opdrachtgever niet tevreden is over de service of producten van Growrs of anderszins klachten heeft over de uitvoering van de Overeenkomst, is Opdrachtgever verplicht om deze klachten zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk binnen 14 dagen na de betreffende aanleiding dat tot de klacht heeft geleid te melden. Klachten kunnen schriftelijk gemeld met als onderwerp “Klacht”.  
2. De klacht moet door Opdrachtgever voldoende onderbouwd en/of toegelicht zijn, wil Growrs de klacht in behandeling kunnen nemen.  
3. Growrs zal zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 21 dagen na ontvangst van de klacht inhoudelijk reageren op de klacht.  
4. Partijen zullen proberen om gezamenlijk tot een oplossing te komen.  

Artikel 37 - Toepasselijk recht
1. Op de rechtsverhouding tussen Growrs en Opdrachtgever is Nederlands recht van toepassing.  
2. Growrs kan deze algemene voorwaarden eenzijdig wijzigen. De meest actuele versie is te vinden op de website.
3. Alle geschillen, ontstaan door of naar aanleiding van de Overeenkomst tussen Growrs en Opdrachtgever, worden beslecht door de bevoegde rechter van de rechtbank Zeeland-West-Brabant, locatie Groningen, tenzij bepalingen van dwingend recht een andere bevoegde rechter aanwijzen.   


Dongen, 3 juni 2024